انواع سنگ فیروزه و راه تشخیص اصل بودن فیروزه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان rabit و آدرس rabit.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

چند نوع فیروزه داریم؟
این سنگ که در ایران به اسم فیروزه شناخته می شود در زبان انگلیسی Turquoise (تورکویز - سنگ ترک) نام دارد که دلیل این نامگذاری می تواند این باشد که:

1. در گذشته زمانی که هنوز معدن های فیروزه در اروپا و آمریکا کشف نشده بود ، تمامی ارتباطات تجاری اروپاییان با ایران در زمینه سنگ قیمتی از طریق کشور ترکیه صورت می گرفت و بازرگانان ترک از ایرانیان سنگ های قیمتی می خریدند و به اروپاییان می فروختند به همین دلیل فیروزه را که سنگی نا آشنا برای آنها بوده و از ترکیه وارد می شده سنگ ترکی می نامیدند.

2.برخی دیگر معتقدند ریشه این اسم برگرفته از اسم فرانسوی این سنگ است که برای توصیف سنگ بکار می بردند. در فرانسه این اسم Pierre Turquin به معنی سنگ آبی پر رنگ می باشد که به تدریج به تورکویز در لهجه انگلسی تغییر نموده است.

انواع فیروزه اصل

روش تشخیص فیروزه اصل از تقلبی
انواع فیروزه چیست؟
بر مبنای سه ویژگی می توان سنگ فیروزه را دسته بندی نمود . این سه ویژگی عبارتند از :

براساس رنگ:

فیروزه طیف رنگی بسیار گسترده ای دارد . این سنگ در رنگ های آبی تیره ، آبی کمرنگ تا سبز پررنگ وجود دارد. هر چه آبی تیره در فیروزه به رنگ سبز غالب تر باشد، ارزش فیروزه بیشتر است.

براساس معدن:

در همه نقاط دنیا فیروزه استخراج می شود اما فیروزه ایران، فیروزه تبت، فیروزه آمریکا، فیروزه مصر مهم ترین معادن فیروزه در سراسر جهان هستند . مهم ترین معادن فیروزه درایران در نیشابور، دامغان و کرمان قرار دارند اما فیروزه نیشابور با ارزش ترین فیروزه دنیا از نظر تجاری می باشد .

فیروزه کرمان و دامغان نسبت به فیروزه نیشابور و فیروزه تبت یا آمریکا از کیفیت پایین تر و ارزش کمتری برخوردارند . متاسفانه روش غیراصولی استخراج فیروزه از معادن نیشابور سبب شده رگه های فیروزه نیشابور تا 5 سال آینده نا پدید گردند.

 

منبع:namnak




:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : admin
ت : شنبه 15 تير 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');